19 mars 2009

Städning och vårväder

Har städat buren lite idag, inte helstädning, bara bytt de övre tidningarna och ska skura matskålarna. Igår fick mina killar en halv deciliter kruskagröt som blev över när jag hade ätit frukost. Det var mycket uppskattat och till och med russinen försvan, de brukar alltid bli kvar i torrfodret.

Det är underbart med vårvädret som är nu! Längtar bara tills jag kan ta Ruffsel och Ronald ut på promenader, blir himla mysigt.

Har börjat "klickerträna" dem! Har ju ingen erfarenhet av klickerträning men har läst att en vanlig bläckpenna funkar bra som "klickerdosa", sen är det nog bara att börja. Rufus är absolut mest intresserad, Ron tycker det är för mycket jobb för förlite mat tror jag, han satsar hellre på att sno mat av Rufus. För Rufus får massor av godis, han fattar snabbt att om man är uppmärksam fattar man snart vad man ska göra för att få godis. Den här gången var det enkelt, man skulle ju bara klättra upp på en pepparkaksburk. Men man ska inte underskatta arbetet i det, det är alltid värt att försöka gå runt burken några gånger innan man ger sig tycker Rufus. Jag ska nog prova ikväll igen innan jag lägger mig!

Eller jag klickertränar inte, men använder klicker i min träning. Har insett att klickerträning lät för avancerat ;)

1 kommentar:

  1. det lät skojsigt :P men vad gör man egentligen när man klickertränar dom? har aldrig hört det förr,
    och förresten ska du inte börja rått-aguility med dom :P
    jag provade med Gullan, det var riktigt skojsigt, synd bara att hon var en hamster, när det egentligen e till för råttor haha... :D

    SvaraRadera